Nyt on yritysostojen aika!

Nyt on yritysostojen aika!

Kaupat piristävät syksyn mittaan kysyntää erilaisilla mammuttimaisilla hullutteluilla. Samaan aikaan yrityksissä pohditaan ensi vuoden budjetteja. Yrityksen pitäisi konkretisoida strategiakierroksella asetettu kasvutavoite ja keinot sen saavuttamiseksi nihkeässä taloussuhdanteessa.

Tyypillisiä kasvun lähteitä ovat uudet markkinat, laajempi tuote- ja palvelutarjonta tai arvoketjussa eteneminen. Yritysostojen avulla voi nopeuttaa merkittävästi kasvua, ja mahdollisuuksien systemaattinen kartoitus on keskeinen osa kasvustrategian toteutusta. Yritysostomahdollisuus voi avautua myös yllättäen jos kilpailija, asiakas, toimittaja tai kumppani tulee myyntiin, esimerkiksi talousvaikeuksien takia.

Yritysostossa menestyminen edellyttää kattavat tiedot kohdeyrityksestä. Siksi yrityskaupan osapuolet ovat usein tunteneet toisensa pitkään. Molemminpuolinen luottamus vaatii aikaa. Jahkailijalle saattaa kuitenkin jäädä luu käteen jos joku toinen, myöhemmin mukaan tullut taho, on valmis etenemään nopeammin.

Osapuolten välisen neuvottelun edettyä aiesopimukseen saakka, alkaa due diligence eli ”tavaran tarkastus”. Due diligence -analyyseissä käydään läpi kohdeyrityksen taloudelliset, kaupalliset, operatiiviset, juridiset, verotukselliset ja muut asiat, ostajan kannalta riittävässä laajuudessa. Valistunut kuluttajakin on alennusmyynneissä ostosten laadun suhteen erityisen tarkka, koska tuotteilla on rajoitetumpi palautusoikeus. Ostoskassiin sujahtaa huolella valittua tavaraa. Heräteostoksia tekevälle saattaa taas kassiin eksyä turhaakin tavaraa, mikä myöhemmin voi kaduttaa. Yrityksissä seuraavalla johdolla on tapana kutsua tällaisia ostoksia rönsyiksi.

Yritysostomahdollisuuksia voit onnistuneesti hyödyntää, kun

  1. Strategia on kirkastettu ja olet laatinut ostoslistan valmiiksi heräteostosten välttämiseksi.
  2. Olet hankkinut markkinoista ja kilpailijoista aktiivisesti tietoa.
  3. Olet määritellyt sisäisen yritysostoprosessin.
  4. Kiinnostavan mahdollisuuden avautuessa, hankit mahdollisimman kattavan ymmärryksen kohdeyrityksestä.
  5. Maksat korkeintaan selvitettyihin faktoihin ja haastettuihin ennusteisiin perustuvan kauppahinnan.
  6. Panostat haltuunoton ja integroinnin suunnitteluun.

Kun kolme ensimmäistä kohtaa on kunnossa, voit keskittyä paremmin ostokohteiden arviointiin ja yritysostoprosessin onnistuneeseen toteuttamiseen. Suhdannetilanne voi juuri nyt tarjota hyviä mahdollisuuksia onnistuneisiin ostoksiin, kun monien yritysten markkina-arvot ovat houkuttelevalla tasolla.

Muista kuitenkin pitää pää kylmänä ja ole koko ajan hereillä, ettei kauppakassiin päädy turhia heräteostoksia laatutavaralöytöjen sijaan.

Kalle_NurminenPartner Kalle Nurminen vastaa Transaction Services palveluvalikoimastamme. Hän on toiminut KPMG:n palveluksessa vuodesta 2006, johon hän siirtyi CFO:n tehtävistä.

Vapaa-aikanaan Kalle golfaa ja juoksee. Viimeisen 15 vuoden aikana puolimaraton on taittunut vähintään kerran vuodessa. Muutama maratonkin on jo takana.

2 thoughts on “Nyt on yritysostojen aika!

  1. Harvemmin yrityskaupat menevät niin kuin Strömsössä, mutta näillä ohjeilla ja pää kylmänä luulisi yritysostokset onnistuvan.

  2. Kiitos kommentista. Ohjeet pätee onnistuneisiin yrityskauppohin, mutta niitä voi koittaa soveltaa myös kuluttajana…

Kommentointi on suljettu.