Teetkö riittävän laajan due diligencen yritysostokohteesta?

Teetkö riittävän laajan due diligencen yritysostokohteesta?

Yritysoston yhteydessä ostaja tekee due diligence -analyysin (”DD”) ostokohteesta. Analyysissa kartoitetaan yrityskauppaan liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia, jottei oston jälkeen tulisi negatiivisia yllätyksiä ja jotta asetetut tavoitteet olisivat realistisia.  Lisäksi yrityskulttuurin ja henkilöstökysymysten ymmärtäminen on keskeistä.

Valtaosa yrityskauppaneuvotteluista kariutuu jo alkuvaiheessa

Kokemukseni mukaan suuri osa yrityskauppaneuvotteluista kariutuu vielä due diligence -vaiheessakin vaikka neuvottelut ovat jo pitkällä. Syynä tähän voi olla esimerkiksi myyjän ilmoittamaa heikompi todellinen kannattavuus, havaittu vero- tai ympäristövastuuriski tai merkittävä asiakas- tai toimittajasopimuksen siirtoon liittyvä ongelma.  Varsin usein ”the deal breaker” löytyy myös kattavan markkina- ja kilpailija-analyysin havaintojen perusteella.

Hyvistä ostokohteista huutava pula

Sekä kasvustrategiaa toteuttavilla yrityksillä että sijoituskohteita etsivillä pääomasijoittajilla on pula sopivista ostokohteista. Kiinnostavan kohteen tullessa markkinoille hinta nousee laajan kysynnän ja tarjonnan lakien mukaisesti usein korkeaksi. Yritysasiakkaan johto on usein ihmeissään, miten pääomasijoittaja on tehnyt heitä korkeamman tarjouksen huutokaupassa, vaikka heidän ei ole mahdollista saada synergiaetuja ostokohteesta. Se, että pääomasijoitukset ovat tuottaneet 15 prosenttia eläkeyhtiöiden sijoitusten reaalituotoista vuosina 2006-2012 (FVCA:n selvitys 12/2013), indikoi pääomasijoittajien toteuttaneen hyvällä onnistumisprosentilla sijoituksiaan.

Katse kohti tulevaa

Viime vuosina yritykset ja erityisesti pääomasijoittajat ovat lisänneet ostokohteen tulevaisuuteen liittyvää analyysia. Diilitiimiin haetaan aiempaa enemmän toimialan erityistuntijoita sekä kaupallisen ja operatiivisen analyysin eksperttejä oman organisaation osaajien lisäksi. Näin laaja-alainen näkemys yritysostoon liittyvistä keskeisistä kysymyksistä on taattu, eikä niitä jätetä yksittäisten henkilöiden tai pienen porukan näkemysten ja kokemusten varaan.  Samalla johdon oletukset ja näkemykset tulevat haastetuksi ja arvioiduiksi objektiivisemmin.

Huolellinen ja kattava analyysi takaa parhaan onnistumisen

Olen mukana vuosittain kymmenissä yritysjärjestelyprosesseissa. Jokaisella on omat erityispiirteensä. Onnistuneissa yritysjärjestelyissä taloudelliset, verotukselliset ja juridiset miinat on haravoitu ja kohdeyhtiön ja sen toimintaympäristön tulevaisuuden näkymät, synergia- ja tehostuspotentiaali, haltuunottosuunnitelma ja arvonluontistrategia on analysoitu huolella. Tämän lisäksi johdon ja hallitusten olisi hyvä varmistaa, että due diligence keskittyy riittävästi tulevaisuuden kysymyksiin ja vastaukset niihin pohjautuvat parhaaseen saatavilla tai hankittavissa olevaan tietoon.

Käy lukemassa myös edellinen blogitekstini ”Nyt on yritysostojen aika!”.

Kalle_NurminenPartner Kalle Nurminen vastaa Transaction Services palveluvalikoimastamme. Hän on toiminut KPMG:n palveluksessa vuodesta 2006, johon hän siirtyi CFO:n tehtävistä.

Vapaa-aikanaan Kalle golfaa ja juoksee. Viimeisen 15 vuoden aikana puolimaraton on taittunut vähintään kerran vuodessa. Muutama maratonkin on jo takana.