Kuunteleminen kannattaa aina

Herra Jörn Donnerin mukaan lukeminen kannattaa aina. Niin kannattaa kuunteleminenkin. Kun pääasiallisena päänvaivana, haasteena ja ehdottomasti mahdollisuutena on kehittää yritysten ja organisaatioiden IT-järjestelmiä ja prosesseja luomaan mahdollisimman paljon synergiaa ja vuorovaikutusta sekä yhteistä linjaa ja ajatusmaailmaa liiketoiminnan kanssa, niin väistämättäkin törmää ajatukseen, että ”eikö tämäkin olisi mennyt paremmin, jos oltais vaan ensin puhuttu ja kuunneltu toisiamme”. Nimenomaan kuunneltu sen sijaan, että olisi tungettu oma agenda vastapuolen kurkkuun kuin syöttöhanhelle konsanaan.

IAM on digitalisaation Tinder

Kenellekään ei varmasti ole yllätys IT-projektien tekemisen olevan tasapainoilua nippanappa riittävän budjetin kanssa ja kelloa vastaan vääntämistä, toimituksen laajuudesta tappelemisesta puhumattakaan. Kun keitokseen lisätään digitalisaatio-twisti käyttäjäidentiteettikierteellä, niin on jo melkein suositeltavaa varata työterveyslääkäriltä ”päälomalappu” odottamaan muutaman kuukauden päähän tulevaisuuteen.

Esimerkiksi identiteetinhallinnan hankkeissa jo pelkkä rajapintojen yhdistäminen eri työkaluilla on varsinaista digitalisaation Tinderinä toimimista. Potentiaalisia matcheja tulee koko ajan, mutta loppujen lopuksi kaikissa on aina vikaa, ja päätyy tutkimaan seuraavaa ulkoisesti paremmalta näyttävää vaihtoehtoa.

Lääkettä digiähkyyn

Pääasiallisesti ihan vain pelkkä tavallinen kuunteleminen helpottaisi yllämainittua tuskaa. Sellainen tila ja tilanne, jossa ollaan oikeasti läsnä ja kuunnellaan, eikä itse puhuta, on harvinaista herkkua ja saadaan aikaan valitettavan usein vain auktoriteetilla. Kuunteleminen on kuitenkin lähes ainoa lääke digiähkyn vaivaan. Tarjolla on hienoja, virtaviivaisia, koeponnistettuja ja todistettuja menetelmiä joilla projekti viedään tyylillä ja laadulla himaan. Loppujen lopuksi kaiken maailman Lean-, Agile-, SAFe- ja Kanban-harjoituksissa on kyse siitä, että tehdään järkevää asiaa järkevimmällä mahdollisella tavalla.

Tämän kirjoituksen varsinainen pihvi oikeastaan on, että ennen kuin opetellaan käyttämään uuttaa takuuvarman menestyksen tuovaa ajatusmallia opetellaan kuuntelemaan. Kuuntelemaan asiakasta, työkaveria ja sitä kollegaa tai konsulttia joka haluaa auttaa ja helpottaa digikaaoksen ruotuun laittamisessa. Jos ei kuuntele, ei voi tietää. Jos ei tiedä, ei voi auttaa.

 

Janne Koukkula

Janne Koukkula on vesiputousjuuriaan kunnioittava agilisti, jonka mielestä vain kuuntelemalla voi ymmärtää ongelmaa. Janne vetää Suomen KPMG:llä digitaalisen identiteetinhallinnan konsultointitiimiä.