Digitaalisen muutoshankkeen toteuttaminen – kohti ääretöntä ja sen yli

Minusta tuntuu, että erityisesti IT-konsultointi on jollain tapaa verrattavissa romanttiseen rakkaussuhteeseen. Usein nimittäin käy niin, että kun asiakas löytää sen täydellisen konsultin ja ammattilaisen, joka kykenee täyttämään kaikki tämän tarpeet, niin hän haluaa viettää konsultin kanssa kaiken aikansa — yrityksen ongelmia ratkoen ja ATK-kaaosta selvittäen. Ihanaa ja söpöä, eikö?

Tämän luonteinen tapahtumaketju on kuitenkin mielestäni hieman ongelmallinen. Erityisen vakavaksi ongelmaksi se muotoutuu varsinkin digitalisaation muutoshankkeissa. Näissä digitransformaatiopuuhissa vakavuus pompsahtaa suorastaan omalle levelilleen. Mietitkö nyt miksi?

Siksi, että kukaan ei ole yksin vienyt muutoshanketta onnistuneesti maaliin. Digitaalinen transformaatioprojekti on useimmiten ensisilmäyksellä kaaoksenomainen kasa biteistä viritettyä purkkaliimaa, jonka ratkaisijaksi hartaasti toivotaan luottokonsultista MacGyverin tapaan yhden ihmisen iskuryhmää, joka pystyy ja ehtii kaikkeen aina ajallaan tai vähintään juuri viime tipassa ― maailma toki aina pelastuu.

Onnistuminen vaatii tiimin, joka ymmärtää ison kuvan

Todellisuudessa yksi ihminen voi johtaa, mutta ei tehdä maailmaa valmiiksi. Siihen nimittäin tarvitaan rakennusporukka: tiimi, joka tietää pusertavansa itsestään kaiken mahdollisen yhteisen, kaikkia hyödyttävän päämäärän takia. Päämäärä voi olla esimerkiksi helppous, selkeys, vaatimusten mukaisuus, (tieto)turvallisuus tai yhdistelmä näitä kaikkia. Olennaisinta on, että päämäärää viestitään avoimesti ja jatkuvasti sen hyötyjä korostaen. Kyllästymiseen saakka. Ja vielä sen jälkeenkin. Näin siksi, että vain sujuva ja läpinäkyvä tiedonkulku huipputiimin ja asiakkaan välillä pitää digimuutoslaivan kurssissa – erityisesti silloin kun luodaan jotain aivan uutta ja toimitaan digitaalisen muutoksen ensiairueena.

Tänään, huomenna ja vielä pitkään tulevaisuudessa organisaatiot ja yritykset siirtävät palveluitaan ja keskeisiä ICT-infrastruktuurinsa osia erilaisiin SaaS-palveluihin ja pilviteknologiaan perustuviin alustajärjestelmiin. Tämä sinällään positiivinen kehitys johtaa väistämättä siihen, että palveluissa, sovelluksissa ja alustoissa olevat sähköiset identiteetit pirstaloituvat ja muuttuvat entistä vaikeammin seurattaviksi, valvottaviksi ja hallittaviksi. Tärkeää on myös huomioida, että identiteettisirpaleisiin sulautuvat lisäksi robotti- ja muut laiteidentiteetit, jotka mahdollistavat meille sulavan, nopean ja mutkattoman palvelukokemuksen esineiden internetin ja Connected Enterprise -konseptin kautta.

Hyvä hallintomalli luo turvallisuutta, vaatii aikaa eikä suosi oikoteitä

On hankalaa päätellä, kuka palvelua käyttävä henkilö todellisuudessa on meille näyttäytyvän digitaalisen identiteetin takana. Samoin on asian laita korotettujen käyttöoikeuksien valvonnassa ja hallinnassa. Näitä tuskia voi lievittää oikeastaan vain hyvän hallintomallin ja prosessien kautta, maustaen kokonaisratkaisua asiakkaan käyttötarkoitukseen parhaiten soveltuvan teknologian avulla.

Tie hyvään hallintomalliin ja oikeasti toimiviin, liiketoiminnan draivaamiin prosesseihin on usein pitkä ja pullollaan houkuttelevia oikoteitä, jotka valitettavasti johtavat polulta harhaan vieden maalia kauemmas päämäärästä. Halun ja strategian lisäksi tarvitaan muutoksen tiekartta, jossa on mukana uskallusta ja uteliaisuutta rohkeisiin tulevaisuusvisioihin. Rohkeat, useimpien mielestä epärealistiset tulevaisuusvisiot tarvitaan siksi, että todellista muutosta ei tapahdu jos ei uskalla unelmoida isosti Buzz Lightyearin tapaan ja mennä ”kohti ääretöntä ja sen yli”.

Seikkailuun kannattaa ottaa tiekartan lisäksi mukaan kokenut opas. Tunnistat hänet siitä, ettei hän  tyrkytä omaa visiotaan, vaan kuuntelee sinua, ymmärtää päämääräsi ja auttaa sinua seuraamaan polkuasi. Ja opastaa  sinut takaisin kartalle, jos satut eksymään.