Kääri hihat paremman kilpailukyvyn puolesta tai yritystäsi uhkaa näivettyminen

Kääri hihat paremman kilpailukyvyn puolesta tai yritystäsi uhkaa näivettyminen

Eurokriisiä, elvytystä, veroja ja työmarkkinaratkaisuja. Jatkuvaa markkinoiden epävakautta. Siinä muutama kestohitti kesän julkisessa keskustelussa. Ja taustalla piilee epävarmuus siitä, saadaanko Suomi nousuun vai ei. Epävarmuutta lisää viimeaikaiset tulosjulkistukset, mutta sekaan mahtuu myös muutama valonpilkahdus kuten Euroopan tuore kohentunut ostopäällikköindeksi.

Fokus kustannuksissa vai kilpailukyvyssä?

Monessa yrityksessä suunta on kadoksissa, kun markkinatilanne on muuttunut, volyymit laskeneet ja katteet sulaneet. Ensimmäinen reaktio on yleensä ollut huomion kohdistaminen kustannuksiin. Yritetään varmistaa kannattavuus, jäädään odottamaan markkinoiden elpymistä ja toivotaan, että tilanne paranisi. Valitettavasti kustannussäästötoimenpiteet eivät yksin kanna kovin pitkälle, jos samalla ei ratkaista yrityksen muuta kilpailukykyongelmaa.

Onko tarjonta kunnossa?

Yritysten on kyettävä, myös haastavassa ja dynaamisessa markkinatilanteessa, arvioimaan omaa tarjontaansa – minkälaisia tuotteita ja palveluita he tuottavat. On määriteltävä asiakkaat ja mille markkinoille yritys tuotteitaan tarjoaa. Kilpailukykyinen tarjonta edellyttää jatkuvaa panostusta tuotteiden ja palveluiden ylläpitoon ja kehitykseen.

Päivitä liiketoimintamallisi markkinoiden murroksessa

Myös liiketoimintamalleilla on suuri merkitys kilpailukyvyn kannalta. Perinteiset liiketoimintamallit ovat murroksessa digitalisoitumisen, rahoituksen ja ostokäyttäytymisen kannalta. Joillakin toimialoilla jopa radikaalilla tavalla. Onko sinun yrityksesi päivittänyt toimintamallinsa jo tähän päivään? Jos vastaus on ei, alkaa olla jo kiire.

Homma toimimaan tehokkaasti

Ja tietysti oma toiminta prosesseineen päivineen pitää järjestää sellaiseksi, että toiminta on laadukasta ja tehokasta – kilpailukykyistä. Tuotteet ja palvelut ovat mitä luvataan, ja mitä asiakkaat niiltä odottavat. Homma toimii nopeasti, sujuvasti ja luotettavasti. Ja tietysti tehokkaasti. Helppoja säästökohteita tuskin enää löytyy, mutta toimintatapoja ja prosesseja uudistamalla innovatiivisesti ja uutta teknologiaa hyödyntämällä, toiminnan tehokkuus voidaan nostaa uudelle tasolle.

Kilpailukyvyn lähteet ovat omissa käsissäsi

Kilpailukyvyn kestävä parantaminen ei ole helppo tehtävä, mutta se on useimmiten ratkaistavissa. Suurin osa kilpailukykyyn vaikuttavista tekijöistä kuten asiakasfokus, liiketoimintamalli, innovaatioiden, teknologian hyödyntäminen, toimitusketju ja tehokas organisointi, muutamia mainitakseni, on yrityksen omissa käsissä. Niihin voi ja pitää vaikuttaa.

Vain kilpailukykyinen yritys on pitemmän päälle elinvoimainen. Viimeistään nyt on aika nostaa katse, kääriä hihat ja ryhtyä toimeen paremman kilpailukyvyn puolesta. The Game is on!

Käy lukemassa edelliset blogitekstini ”Futiksesta oppia toimitusketjuihin ja kilpailukykyyn” sekä ”Teekeekö kasvu autaaksi?” .

Kim LehtoDirector Kim Lehto toimii KPMG:n Neuvontapalveluiden strategia-ryhmän johtajana sekä vastaa teollisuus-toimialaryhmän toiminnasta.