projektinhallinta

Fintech merkittävin finanssialan mullistaja

Digitaalisuus on tullut finanssialalle vauhdilla. Vaikka toimijat eivät välttämättä keskimäärin olekaan kovinkaan pitkällä kehityksessä, itse asia on tiedostettu hyvinkin syvällisesti. Robotiikka, keinoäly, koneoppiminen, data-analytiikka, IoT ja blockchain eivät jätä ketään kylmäksi.

Synkimmät ennustajat ajattelevat suuren osan työpaikoista katoavan ja robottien ottavan ylivallan, kun taas positiivisimmat näkevät tässä mahdollisuuden parantaa asiakaskokemusta, karsia kustannuksia ja vähentää yksitoikkoisimpia työtehtäviä.

Kuinka hyödyntää Fintech?

Toteutimme Fintech-tutkimuksen 36 maassa, ja sen kohteena oli yli 160 finanssialan instituutiota. Kysyimme organisaatioiden johdolta ja finanssialan asiantuntijoilta näkemyksiä fintechin hyödyntämiseen liittyen. Lisäksi haastattelimme johtavien finanssialan organisaatioiden ja KPMG:n finanssitoimialan asiantuntijoita.

Suurimmat tulevaisuuden mullistajat ovat vastaajien mielestä, tässä järjestyksessä:
1. uudet finanssiteknologiat ja Fintech,
2. lisääntyvä globaalin tason regulaatio,
3. uudet liiketoimintamallit ja tietoturvauhat.

Toimijoiden lähestymistapa Fintechiin on ainakin tällä hetkellä vielä aika monitahoinen. Yhtä yhtenäistä lähestymistapaa asiaan ei ole olemassa, vaan toimijat lähestyvät haastetta eri tavoin, esimeriksi partneroimalla, ostamalla, hankkimalla, sijoittamalla ja itse kasvattamalla. On olemassa sekä sisäisiä että ulkoisia kiihdyttäjäohjelmia, omat innovaatio-ohjelmat, Fintechien verkostoja, Fintech-alustoja, joilla palveluiden toimijat ja niitä etsivät löytävät toisensa, fintechiä hakevia agentteja, jne.

Suomalaiset finanssialan toimijat ovat myös lähestyneet asiaa eri kanteilta ja suurilla toimijoilla on jo käytännön kokemusta Fintech-kokeiluista. Pankeilla on toki myös omaa henkilökuntaa luomassa innovatiivisia digitaalisia palveluita ja ratkaisuja oman toimintansa kehittämiseksi.

Asiakas Fintech-strategian keskiöön

Kysyttäessä finanssitoimijoiden tärkeimmistä painopisteistä, kolme neljäsosaa painotti asiakaskokemuksen parannusta yhtenä tärkeimmistä Fintech-tavoitteistaan. Nykyisen oman osaamisen transformointi (noin puolet vastaajista) ja kustannustehokkuuden lisääminen (neljäsosa vastaajista) olivat muita tärkeitä fintech-strategian tavoitteita.

Vastaajien mukaan tärkeimmät innovaatiot tässä aihepiirissä tulevat lähivuosina:
– Fintech-startupeilta (72 %)
– Nykyisiltä teknologiajäteiltä (53 %)
– Omilta resursseilta (36 %)

Eli startuppeihin uskotaan yllättävänkin paljon uusien ideoiden tuojina. Suomessa fintechien tuottamat keinoälyratkaisut asiakaspinnassa ovat pääasiassa vielä kehitysvaiheessa.

Yksi asia mikä kuitenkin näyttää olevan paras käytäntö Fintech-toiminnassa on selkeän strategian noudattaminen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikki Fintechiin liittyvä toiminta on selkeästi linkitetty finanssiyrityksen omaan strategiaan ja strategisiin painopisteisiin eikä päinvastoin. Näin yrityksen strategia ohjaa tavoitteita Fintech-kentän aktiviteeteille, huomiomalla mihin yritys kokonaisuutena pyrkii.

Fintech-ratkaisulla voidaan vauhdittaa strategian toteutumista kuromalla umpeen aukkoja olemassa olevissa omissa kyvykkyyksissä, olivat ne sitten sovelluksia, osaamisia tai ideoita.

Christian Liljeström on Management Consulting -yksikön johtaja ja partneri. Hänen vapaa-ajan harrastuksiinsa kuuluu muun muassa leijalautailu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s